A digitális innováció és internet of things a katonai vezető szemszögéből. A digitális innováció és az ehhez kapcsolódó kihívások a védelmi szektor mindennapos velejárói. Különösen igaz ez a katonai repülésre,de a vele párhuzamosan fejlődő polgári légiközlekedésre és légi irányításra is. A téma bemutatására és az Önök figyelmének felkeltésére az amerikai légierő 2010-2030 terjedő időszak jövőképéből 12 stratégia területet,fejlesztési irányt fejtek ki röviden,amely komoly befolyással van az önök kutatásaira is. A tegnap vagy ma még modernnek tetsző elgondolások,megoldások holnapra már elavultak támadhatóak lesznek. Eklatáns példa erre amikor a kíber védelemet,a kiber ellenálló képesség (rugalmasság) irányába kell elmozdítani,ami egy alapvető váltás a védelemtől az ellenállóképesség növelésére. Jelenleg sokkal kevesebb erőforrás kell egy rendszer feltöréséhez, mint annak a védelméhez és ez a jövőben előreláthatólag sem fog változni. A cél egy olyan rendszer, amely hatékonyan működik és rugalmas akkor is, ha jelen vannak az ellenséges erők. Szorosan kapcsolódik a témához a NATO légvédelmi rendszere,amely Magyarországot is lefedi és méltán tarthat érdeklődésre a konferencia résztvevői részéről. A 2000-es évek második felében személyesen is aktív résztvevője voltam a folyamatnak és láttam gyerekbetegségeit,de azt az örömet is amikor a rendszer beindult. A három dimenzióban,rövid idő intervallumban és különböző országok légterében történő eseményeket, az emberek és eszközök szoros együttműködését,csak a szenzorok és az eszközök internet alapú összekötésével lehet megvalósítani. A következő terület ami mindenkit érint, az a polgári légközlekedés,mivel mindennapi életünk szerves részévé vált. Méltán lehetünk büszkék a magyar Hungar Control tevékenységére .A HungaroControl innovációjának, a Remote Tower távoli toronyirányítási rendszernek köszönhetően a közepes méretű és forgalmú repülőterek közül először a világon a Budapest Airport (BUD) le- és felszálló repülőgépforgalmát lehet a helyszíntől függetlenül is biztonságosan irányítani. A HC érdeme az is,hogy 2014. április 3-án a Koszovó feletti magas légteret újból megnyitották a polgári átrepülő légi forgalom számára. A koszovói válság után 15 évvel ez egy jelentős lépés, amely hozzájárul a nyugat-balkáni légi közlekedés normalizálásához. Egyedülálló siker, hogy a magyar irányítók a Budapesttől mintegy 700 km-re található, Koszovó feletti magas légtérben, az úgynevezett KFOR szektorban is szolgálatot látnak el. A nagy szakértelmet és világszínvonalú technológiát igénylő feladatot 2014 áprilisa óta végzi a HungaroControl a NATO átmenetei megbízása alapján. A 2019-ig szóló megbízást mindkét fél meghosszabbítani szándékozik.